Pappa Mårten

Jag kom på att jag hade två historier om pappa Mårten, som på allvar fick mig och Adam att fundera på om vi var tvungen att öppna en PappaM-blogg.
Den första historien handlar om, och det var endast jag själv närvarande utöver pappa, när pappa skulle göra en god efterrätt som han fått på fjället en gång.
Man skulle ha margarin och socker i en stekpanna, och det skulle bli ungefär som en sockerkaka. (Det kan ha varit mjöl i också, jag är inte helt säker).
Hur som helst inser pappa att efterrätten inte riktigt får den konsistens den ska ha, och tömmer i lite mer socker.
Jag inser att det här aldrig kommer sluta väl, så jag föreslår att vi tar den av värmen, och hoppas att den rättar till sig av sig själv.
Det gjorde den inte.. Vi åt alltså glass, och något som närmast kan jämföras med misslyckad knäck. Jag sa att det var gott, och det var faktiskt inte så dumt. Kastrullen fick vi slänga, det gick inte att få bort.
Den andra historien är när pappa hade kommit på att han skulle rosta hårdbröd, för det blev tydligen alldeles underbart knaprigt och gott.
Han stoppar brödbiten i brödrosten och dansar vidare (alla som sett Pappa Mårten dansa vet ungefär hur det såg ut). Han dansar sen tillbaka, och lutar sig mot diskbänken, med ryggen mot brödrosten och sjunger. (Alla som hört Pappa Mårten sjunga vet ungefär hur det lät.)
Mamma kommer i alla fall in från bakdörren, och meddelar att det brinner. Pappa ser allmänt förvirrad ut, och både jag och Adam vänder oss mot brödrosten. Och mycket riktigt, det kommer faktiskt lågor ur brödrosten. Jag och Adam skrattar, mamma står och kollar och pappa river fram en gaffel och tycker att han ska rädda det som återstår av brödbiten, och eventuellt brödrosten. Vid det här laget har jag och Adam börjat hojta att han inte kan stoppa gaffeln i brödrosten utan att dra ur kontakten, och att det nog inte finns så väldigt mycket att ta ur den där brödrosten nu. Brödrosten fungerar än idag.
Då kan man ställa sig följande frågor.. Varför skulle han rosta hårdbröd? Är inte det redan knaprigt?
Om han ville att det skulle vara varmt, varför stoppade han det inte i micron? Och framförallt, vad trodde han skulle hända om han inte vaktade den?

Kommentarer
Postat av: sara

haha pappa m alltså!

Hur har det gått idag?

Ja vill se bild på rummet!

2010-08-23 @ 17:46:58
URL: http://masaa.blogg.se/
Postat av: Marita

Ja bild på rummet :

2010-08-24 @ 16:11:17
URL: http://masaa.blogg.se/
Postat av: Backis

haha dom där historierna känner jag igen, men jag var tvungen att skratta nu igen=) Roligt att du börjat blogga!

2010-10-21 @ 22:46:33
URL: http://erikabackstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0